. .

The page is printed

Persberichten

Nieuwe EU-regels voor bekende afzenders tijdens PROLOGISTICS 2012

Sven Bosch, securitymanager van Schenker NV: nieuwe EU-regels houden strenge beveiligingseisen in • Niet geregistreerd zijn als bekende afzender kost luchtvrachtklanten tijd en geld

(Antwerpen/Brussel, 25 september 2012)
Sven Bosch, securitymanager van Schenker NV, zal op 26 september een presentatie houden over de nieuwe EU-regels voor “bekende afzenders”. Deze presentatie is onderdeel van het vrije seminarprogramma tijdens de vakbeurs PROLOGISTICS 2012 in Brussel. Alle luchtvrachtafzenders zullen binnenkort te maken krijgen met dit belangrijke onderwerp, aangezien de beperkte tijdelijke verordening op 31 maart 2013 afloopt.

Volgens de nieuwe Verordening (EU) nr. 185/2010 kunnen na die datum alleen nog luchtvrachtzendingen van een natuurlijke of rechtspersoon die bij de verantwoordelijke toezichthoudende instantie is geregistreerd als bekende afzender (Known Consignor, KC), de stempel “veilig” krijgen. Voor België is deze instantie het DGLV (Directoraat-Generaal Luchtvaart). Alle andere zendingen zullen worden onderworpen aan een veiligheidsonderzoek.

In zijn lezing zal Sven Bosch aan luchtvrachtafzenders duidelijk maken hoe zij extra screeningkosten en vertragingen bij het vervoer van hun luchtvracht kunnen voorkomen. “Bij DB Schenker Logistics adviseren we al onze klanten om de pro’s en contra’s van certificering door het DGLV zorgvuldig tegen elkaar af te wegen en hier niet mee te wachten,” aldus Sven Bosch. “Omdat je op grond van EU 185/2010 aan strenge eisen op het vlak van beveiliging moet voldoen voordat je de status van bekende afzender krijgt, heeft tot nu toe nog maar tien procent van de belanghebbende bedrijven deze status aangevraagd.”

In feite moeten alle personeelsleden van een bekende afzender die toegang hebben tot identificeerbare luchtvracht, worden opgeleid en gecontroleerd; op elke plaats waar identificeerbare luchtvracht wordt geproduceerd, verwerkt, verpakt, opgeslagen en/of verzonden, moet toegangscontrole plaatsvinden. “In 80 procent van de gevallen waarin het DGLV de toelating als KC heeft geweigerd, was de reden dat er geen controle was op de toegang tot identificeerbare luchtvracht”, stelt Sven Bosch. “En tot slot is het belangrijk om manipulatie van zendingen te voorkomen,” voegt Sven Bosch daaraan toe, waarbij hij foto's laat zien van manipuleerbare luchtvracht. Verder zal het DGLV afzenders met de KC-status minstens één keer om de vijf jaar aan een onaangekondigde controle onderwerpen.

Sven Bosch wijst ook op de nadelen die afzenders zullen ondervinden als ze niet als bekende afzender zijn geregistreerd: “Klanten die zich niet laten registreren, zullen rekening moeten houden met extra screeningkosten en met het feit dat hun zendingen door deze screening vertraging zullen oplopen. Voor klanten met een specifiek product (bv. vloeistoffen) en/of verpakkingsmateriaal (bv. lood) die zich niet als bekende afzender laten registreren, kan dat verzuim gevolgen hebben die niet beperkt blijven tot mogelijke kosten en vertragingen.

Volgens recente schattingen zal het merendeel van de luchtvrachtzendingen vanaf april 2013 worden bestempeld als “onveilig”. “Binnen het hele DB Schenker Logistics-netwerk nemen we maatregelen om ons aan deze situatie aan te passen,” aldus dr. Hansjörg Rodi, bestuursvoorzitter van Schenker Deutschland AG en verantwoordelijk voor de regio Midden-Europa van DB Schenker Logistics. “We plannen investeringen in verdere controleapparatuur en zorgen voor voldoende infrastructuur en personeel om tijdig aan de eisen van de klant te voldoen.”

Schenker NV is de Belgische vestiging van DB Schenker Logistics en stelt 655 mensen tewerk in acht vestigingen: Antwerpen (hoofdkantoor/zeevracht), Brucargo-Zaventem (luchtvracht), Brussel (spoorvervoer), Eupen (wegvervoer/logistiek), Mechelen (wegvervoer), Waregem (wegvervoer/luchtvracht), Willebroek (contractlogistiek/supply chain management) en Zeebrugge (zeevracht).

Nieuwe EU-regels voor bekende afzenders tijdens PROLOGISTICS 2012

(PDF | 0,04 MB)
PDF downloaden

Laatst bijgewerkt: 26.06.2014

Overzicht

Naar het begin van de pagina